Praktisk klasseledelse
For første gang i Danmark kommer et kursus til undervisere, hvor der udelukkende bliver leveret redskaber til praktisk undervisning.
Vi har grundet travlhed oprettet www.bang-akademi.dk her kan du læse endnu mere om UJJ.
Undervisnings jiu jitsu er en samling undervisningsteknikker der alle er evidensbaseret via forskning. Mange af redskaberne knytter sig ikke til bestemte videnskabsteorier.
Fælles for alle redskaberne er, at de dokumenteret af undersøgelser, samt at de er praktisk orienteret, de er sjove at bruge, de giver god energi og ikke mindst – de virker.
Helt ydmygt en samling redskaber til din værktøjkasse som underviser samlet under paraplyen Lærer Jiu Jitsu.
Aktuelt primo 2013:
- Pt har flere skoler købt ind på kurset
- Vi arbejder sammen med 30 studerende på UCC NORD om videreudviling af kurset, hvor de studerende løbende prøver redskaberne af og kommentarer er blandet pt. som følger: …. “og for sådan en drenge klasse med 9 stuks var det helt fantastisk…:) “…… “Ville bare lige sige, at jeg i dag har haft undervisning med 4.D
og brugte BEEM en masse og det var helt fantastisk! Det virkede så godt og fik
en masse ros for min klasse håndtering af min praktiklærer, så tak for det!:)” - Vi arbejder sammen med Odense kommune om et større projekt med uddannelse af 50 studerende, hvor Syddansk universitet er inde og lave effektundersøgelser
- Certifficering af de første deltagere, april 2011
- Den Skandinaviske skole i Berlin køber ind på konceptet.
- Vi arbejder sammen med Shinsu University i Japan (japans førende læreruddannelsessted) om dette kursus samt udgivelse af bogen Lærer Jiu Jitsu
- Sammen med kurserne kommer der en bog, samt et login til nettet, så du også kan se de omtalte redskaber udført i praksis og høre mere om disse.
- Undervisnings Jiu Jitsu bogen udkommer i løbet af 2014 på Akademisk forlag
Det var så fedt og anderledes det du gjorde i forhold til andre, alt det du fortalte og måden du gjorde det på, det præcis sådan jeg ville ønske jeg kunne blive undervist på læreruddannelsen, fordi det er præcis det uddannelsen mangler, noget konkret og håndterbart vi kan tage med os ud i den virkelige verden.
Jeg har selv mange frustrationer i forhold til min uddannelse, ikke fordi jeg ikke vil være lærer, men fordi strukturen og de faste fag vi skal have på uddannelsen, simpelthen ikke giver nogen mening i forhold til det vi skal arbejde med når vi er færdige.
Efter kursusopholdet blev jeg bare bekræftet i at det er den rigtige vej jeg er på vej ud af i mit liv, men jeg ville ønske at jeg kunne give alle mine andre medstuderende den samme fede oplevelse som jeg har fået.
Jeg er spændt på, hvornår bogen omkring det hele bliver færdig, jeg skal stensikkert have den, om ikke andet pga. min profession, men også bare for at få en generel forståelse for de børn jeg forhåbentlig en dag skal have.
Du gjorde det til en forrygende weekend.
Mvh. Ann Erichsen, lærerstuderende, UCC SYD
Bogen er “under construction” men udkommer både i Japan og Danmark. Indtil videre er der flere bestillinger på denne bog og fra flere kursusdeltagere er kommentaren: “Det der er ubestrideligt den vigtigste bog for os undervisere!”
Undervisnings Jiu Jitsu
– undervisning af undervisere i kunsten at undervise
Undervisnings Jiu Jitsu placerer sig i feltet mellem teori og praksis – og handler om redskaber der omsætter fagligt indhold til konkret undervisning.
Med andre ord får du, som lærer, mulighed for at gøre det du er uddannet til – at undervise.I dag er man som lærer rustet med en stærk faglig viden, undervisningserfaring og en personlig tilgang til det at undervise. Man udvikler sine egne metodikker, på baggrund af erfaringer af ’ hvad der virker og ikke virker’ (best Practice) – gerne i dialog og sparring med kollegaer. De fleste undervisere har oplevet en magtesløshed og har været uforstående overfor situationer, hvor elever opfører sig uhensigtsmæssigt. Hvor man oplever at erfaringer, faglige viden og personlig motivation og engagement ikke er tilstrækkelig.
Denne omfattende erfaringsopbygning blandt lærere findes der hverken en formaliseret endsige teoretisk og metodisk ramme at forstå dem i.
Det er netop det der er kernen i Lærer Jiu Jitsu, at supplere underviserne med denne ramme af forståelse og indsigt, der i mange tilfælde vil erstatte ’magtesløsheden’ med konkrete handlingsmuligheder.
Lærer Jiu Jitsu tager udgangspunkt i læreren som det altafgørende kommunikerende og bindende led mellem faglighed (det indhold der skal læres) eleven (den lærende) og underviseren (den praktiserende)
Opstiller man en undervisningssituation i en kommunikationsmodel, vil man kunne udtrykke det således:
- ·Det fag der undervises i er budskabet
- ·Skolesystemet (samfundet) er afsenderen af budskabet
- ·Eleven (samfundet) er modtageren af budskabet
- ·Læreren er det medie der skal formidle budskabet frem
I lærer Jiu Jitsu anskuer man altså læreren som det medie der skal formidle det faglige budskab, og derfor er det primære fokus i konceptet, at udvikle og samle praktiske teknikker til at dette medie bliver så effektivt som muligt. Teknikker som lærerstuderende i dag ikke bliver suppleret med. Lærer Jiu Jitsu er det eneste tilbud af sin art i Danmark, det eneste der har fokus på at supplere underviseren med praktiske undervisningsredskaber.
Konceptet bygger på en samling af undervisningsteknikker der alle er enten er teoretisk funderet via forskning eller evidensbaseret, men som ikke tilknytter sig til bestemte videnskabsteorier. Fælles for alle redskaberne er, at de alle er understøttet af videnskabelige undersøgelser, de er praktisk orienteret, de er sjove at bruge, de giver ny energi og ikke mindst, de virker!
Erfaringer fra vores uddannelse i Undervisnings Jiu Jitsu viser, at de studerende for første gang bliver suppleret med undervisningsredskaber de kan bruge i deres undervisning. Redskaber som gør dem i stand til at undervise hele klassen, samtidigt med at de giver differentieret undervisning. Redskaber som gør det muligt at praktisere faglig læring, og som skaber ro og overblik, både for underviseren, men også for eleverne. Redskaberne giver underviseren værktøjerne til at være en autoritet frem for autoritær, at udnytte de unges energi positivt, at få alle med fordi alle bliver tilgodeset.
Sidste evaluering af UJJ der blevet foretaget af cand.mag.læring og filosofi A. Færø fra AAU viste 100% tilfredshed med kurset faglige indhold.
Redskaber de studerende fra UCC NORD pt. er uddannet i er:
- ·Hjernens grundkonstruktioner og undervisningsteknikker imod denne
– et grundlæggende undervisnings og forståelsesredskab. - ·Højre og Venstre hjernehalvdel og undervisningsteknikker imod disse
– et grundlæggende undervisnings og forståelsesredskab. - ·FLOW
– hvad det er undervisningsteknikker til at få modtager i denne tilstand. - ·Læringsstile
– personlig læringsprofil-lægning og undervisningsteknikker imod disse, et grundlæggende undervisnings og forståelsesredskab. - ·BEEM
– et mestringsredskab i forhold til at kontrollere uroen frem for at gå i mod den. - ·Alder og fokus
– et mestringsredskab i forhold til at kontrollere uro frem for at gå i mod den. - ·4F
– et debriefing redskab til at udtrække læringspunkter af aktuel undervisning. - ·Personlige værdier
– et mestringsredskab i forhold til konflikter, eksterne som interne. - ·Vaner
– hvad er en vane og hvordan håndterer man disse. - ·3 H
– et hurtigt men effektivt planlægnings- og kommunikationsværktøj.
Dette er påvist gennem flere aktuelle undersøgelser. Læreren er den altafgørende enkeltstående faktor i en undervisningssituation.
Redskabskassen, som man som deltager på kurset får adgang til, vil løbende blive udbygget. For vi er sagens natur hele tiden er på udkig efter endnu flere redskaber, der virker både over for den enkelte, men også overfor større grupper.
Vi tilbyder pt. en uddannelse i fire moduler. Alle modulerne er koncentreret om at levere konkrete redskaber. Teorier med mere kan du løbende finde her på hjemmesiden.
Kurserne er aktive og fyldt med energi, bevægelse og redskaber. Alle redskaber er påvist via forskning, enten fra hjerneforskning eller anden forskning og fælles for dem alle er – DE VIRKER –
Via kurserne får du redskaber til hele tiden pædagogisk, at kunne gøre noget andet, hvis det du gør ikke virker.
Der er pt. et bog under udarbejdelse der dels udkommer i Danmark og dels i Japan via Shinsu University der er Japans førende universitet for lærere.
Inden længe følger der her både appetizers samt billeder fra de forskellige workshops.
Vi har pt. modulerne:
- Grønt bælte
- Orange bælte
- Blåt bælte
- Sort bælte
Hvorfor ordet Lærer Jiu Jitsu?
Der er forskellige signaler i dette: Ordet ‘Lærer’, fordi kurset er tilrettet undervisere og i særdeleshed lærere i folkeskolen og gymnasiet. Ordet ‘Jiu jitsu’ for at understrege, at vi fokukserer på den praktiske udførelse.
Jiu Jitsu er en japansk betegnelse for en kamp disciplin og kan oversættes med “den milde kunst”. Der findes et utal af skoler med hver deres version af Jiu Jitsu og nu følger altså Lærer Jiu Jitsu.
Det er selvfølgelig ikke en kampsport vi lancerer, men igen, en samling konkrete redskaber til at styre energien i din klasse.
Redskaberne har vi samlet fra mange forskellige områder som blandt andet hjerneforskning, fysiologisk forskning, pædagogisk forskning, linguistisk forskning, sociologisk forskning, musik samt en masse almindelig sund fornuft.